Παρασκευή 30 Αυγούστου 2024

Πληροφορική Ύλη Πανελληνίων 2025

Βιβλία

ΒΙΒΛΙΟ 1«Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον», Βιβλίο Μαθητή, Γ΄ Γενικού Λυκείου των Α. Βακάλη, Η. Γιαννόπουλου, Ν. Ιωαννίδη, Χ. Κοίλια, Κ. Μάλαμα, Ι. Μανωλόπουλου, Π. Πολίτη, έκδοση (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος».

ΒΙΒΛΙΟ 2«Πληροφορική» , Γ’ Τάξη Γενικού Λυκείου, Βιβλίο Μαθητή, Συμπληρωματικό Εκπαιδευτικό Υλικό των Γραμμένου Ν., Γούσιου Αν., κ.ά., έκδοση (Ι.Τ.Υ.Ε.)

Από το ΒΙΒΛΙΟ 1: «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον»Βιβλίο Μαθητή, Γ΄ Γενικού Λυκείου των Α. Βακάλη, Η. Γιαννόπουλου, Ν. Ιωαννίδη, Χ. Κοίλια, Κ. Μάλαμα, Ι. Μανωλόπουλου, Π. Πολίτη, έκδοση (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος»

  1.   Ανάλυση Προβλήματος

1.1 Η έννοια πρόβλημα.
1.2 Κατανόηση προβλήματος.
1.3 Δομή προβλήματος.
1.4 Καθορισμός απαιτήσεων.

  1. Βασικές Έννοιες Αλγορίθμων

2.1 Τι είναι αλγόριθμος.
2.2 Σπουδαιότητα αλγορίθμων.
2.3 Περιγραφή και αναπαράσταση αλγορίθμων.

2.4 Βασικές συνιστώσες / εντολές ενός αλγορίθμου.
2.4.1 Δομή ακολουθίας.
2.4.2 Δομή Επιλογής.
2.4.3 Διαδικασίες πολλαπλών επιλογών.
2.4.4 Εμφωλευμένες Διαδικασίες.
2.4.5 Δομή Επανάληψης.

  1. Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι

3.1 Δεδομένα.
3.2 Αλγόριθμοι+ Δομές Δεδομένων = Προγράμματα.
3.3 Πίνακες.
3.4 Στοίβα.
3.5 Ουρά.
3.6 Αναζήτηση.
3.7 Ταξινόμηση.

  1. Τεχνικές Σχεδίασης Αλγορίθμων

4.1 Ανάλυση προβλημάτων.

  1. Εισαγωγή στον Προγραμματισμό

6.1 Η έννοια του προγράμματος.

6.3 Φυσικές και τεχνητές γλώσσες.

6.4 Τεχνικές σχεδίασης προγραμμάτων.
6.4.1 Ιεραρχική σχεδίαση προγράμματος.
6.4.2 Τμηματικός προγραμματισμός.
6.4.3 Δομημένος προγραμματισμός.

6.5 Αντικειμενοστραφής προγραμματισμός.
6.7 Προγραμματιστικά περιβάλλοντα.

  1. Βασικές Έννοιες Προγραμματισμού

7.1 Το αλφάβητο της ΓΛΩΣΣΑΣ.
7.2 Τύποι δεδομένων.
7.3 Σταθερές.
7.4 Μεταβλητές.
7.5 Αριθμητικοί τελεστές.
7.6 Συναρτήσεις.
7.7 Αριθμητικές εκφράσεις.
7.8 Εντολή εκχώρησης.
7.9 Εντολές εισόδου-εξόδου.
7.10 Δομή προγράμματος.

  1. Επιλογή και Επανάληψη

8.1 Εντολές Επιλογής.
8.1.1 Εντολή ΑΝ.
8.1.2 Εντολή ΕΠΙΛΕΞΕ.

8.2 Εντολές επανάληψης.
8.2.1 Εντολή ΟΣΟ … ΕΠΑΝΑΛΑΒΕ.
8.2.2 Εντολή ΜΕΧΡΙΣ_ΟΤΟΥ.
8.2.3 Εντολή ΓΙΑ … ΑΠΟ … ΜΕΧΡΙ.

  1. Πίνακες

9.1 Μονοδιάστατοι πίνακες.
9.2 Πότε πρέπει να χρησιμοποιούνται πίνακες.
9.3 Πολυδιάστατοι πίνακες.
9.4 Τυπικές επεξεργασίες πινάκων.

  1. Υποπρογράμματα

10.1 Τμηματικός προγραμματισμός.
10.2 Χαρακτηριστικά των υποπρογραμμάτων.
10.3 Πλεονεκτήματα του τμηματικού προγραμματισμού.
10.4 Παράμετροι.

10.5 Διαδικασίες και συναρτήσεις.
10.5.1 Ορισμός και κλήση συναρτήσεων.
10.5.2 Ορισμός και κλήση διαδικασιών.
10.5.3 Πραγματικές και τυπικές παράμετροι.

10.6 Εμβέλεια μεταβλητών – σταθερών.

  1. Εκσφαλμάτωση Προγράμματος

13.1 Κατηγορίες λαθών.
13.2 Εκσφαλμάτωση.

Από το ΒΙΒΛΙΟ 2: «Πληροφορική», Γ’ Τάξη Γενικού Λυκείου, Βιβλίο Μαθητή, Συμπληρωματικό Εκπαιδευτικό Υλικό, Γραμμένος Ν., Γούσιου, Αν., κ.ά., έκδοση (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος»

Ενότητα 1. Δομές Δεδομένων και Αλγόριθμοι

1.1 Στοίβα
1.1.1 Παραδείγματα υλοποίησης στοίβας με χρήση μονοδιάστατου πίνακα
1.1.2 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1.2 Ουρά
1.2.1 Παραδείγματα υλοποίησης ουράς με χρήση μονοδιάστατου πίνακα
1.2.2 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

1.3 Άλλες δομές δεδομένων
1.3.1 Λίστες
1.3.2 Δένδρα
1.3.3 Γράφοι
1.3.4 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ενότητα 2. Τεχνικές Σχεδίασης Αλγορίθμων

2.1 Μέθοδος Διαίρει και Βασίλευε.

Ενότητα 3. Επιλογή και Επανάληψη

3.1 Εντολή ΕΠΙΛΕΞΕ
3.1.1 Παραδείγματα με χρήση της εντολής ΕΠΙΛΕΞΕ
3.1.2 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ενότητα 4. Σύγχρονα Προγραμματιστικά Περιβάλλοντα

4.1 Αντικειμενοστραφής Προγραμματισμός: ένας φυσικός τρόπος επίλυσης προβλημάτων

4.2 Χτίζοντας Αντικειμενοστραφή Προγράμματα
4.2.1 Μεθοδολογία
4.2.2 Διαγραμματική αναπαράσταση

4.3 Ομαδοποίηση Αντικειμένων σε Κλάσεις: Αφαιρετικότητα και Ενθυλάκωση
4.3.1 Παραδείγματα Διαγραμματικής Αναπαράστασης Κλάσεων

4.4 Η Αντικειμενοστραφής «Οικογένεια»: Κλάσεις – Πρόγονοι, Κλάσεις – Απόγονοι

4.5 Ορίζοντας την Κατάλληλη Συμπεριφορά: Πολυμορφισμός

4.6 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Ενότητα 5. Εκσφαλμάτωση προγράμματος

5.1 Κατηγορίες Λαθών
5.1.1 Συντακτικά λάθη
5.1.2 Λάθη που οδηγούν σε αντικανονικό τερματισμό του προγράμματος
5.1.3 Λογικά λάθη

5.2 Εκσφαλμάτωση
5.2.1 Εκσφαλμάτωση λογικών λαθών στις δομές επιλογής
5.2.2 Εκσφαλμάτωση λογικών λαθών στις δομές επανάληψης
5.2.3 Εκσφαλμάτωση λογικών λαθών σε πίνακες
5.2.4 Εκσφαλμάτωση λογικών λαθών στα υποπρογράμματα
5.2.5 Μέθοδος ελέγχου «Μαύρο Κουτί»

5.3 Ερωτήσεις – Ασκήσεις

Επισημάνσεις
Οι μαθητές να διατυπώνουν τις λύσεις των ασκήσεων των εξετάσεων σε «ΓΛΩΣΣΑ», όπως αυτή ορίζεται και χρησιμοποιείται στα ανωτέρω διδακτικά βιβλία, εκτός και αν η εκφώνηση της άσκησης αναφέρεται και ζητά άλλη μορφή αναπαράστασης του αλγορίθμου, όπως περιγράφεται στην παράγραφο 2.3 του ΒΙΒΛΙΟΥ 1 «Ανάπτυξη Εφαρμογών σε Προγραμματιστικό Περιβάλλον», Βιβλίο Μαθητή, Γ΄ Γενικού Λυκείου των Α. Βακάλη, Η. Γιαννόπουλου, Ν. Ιωαννίδη, Χ. Κοίλια, Κ. Μάλαμα, Ι. Μανωλόπουλου, Π. Πολίτη, έκδοση (Ι.Τ.Υ.Ε.) «Διόφαντος».

Τρίτη 12 Μαρτίου 2024

Oι 15 πιο χακαρισμένοι κωδικοί πρόσβασης








Ένας ειδικός σε θέματα προστασίας προσωπικών δεδομένων, αποκάλυψε τους 15 πιο συνηθισμένους κωδικούς πρόσβασης για το 2024.

  • 123456
  • 123456789
  • admin
  • Qwerty
  • welcome
  • Password
  • Password1
  • p@ssw0rd
  • 12345
  • Qwerty123
  • 1q2w3e
  • 12345678
  • 111111
  • 1234567890
  • Q2w3e4r5t
Σύμφωνα και με έρευνες, ο πιο συχνά παραβιασμένος κωδικός πρόσβασης στον κόσμο είναι ο «123456», ο οποίος έχει εμφανιστεί ανησυχητικές 37.615.252 φορές σε παραβιάσεις δεδομένων μέχρι σήμερα.

Παρόλα αυτά, παραμένει ο πιο δημοφιλής κωδικός πρόσβασης παγκοσμίως, που χρησιμοποιείται συνολικά πάνω από 4,5 εκατομμύρια φορές. Ο δεύτερος πιο συχνά παραβιασμένος κωδικός πρόσβασης είναι ο «123456789», ο οποίος εμφανίζεται 16,7 εκατομμύρια φορές σε παραβιάσεις δεδομένων.

Οι μισοί από τους πιο συχνά παραβιασμένους κωδικούς πρόσβασης στην πραγματικότητα αποτελούνται από απλούς συνδυασμούς αριθμών: «111111» (προβλήθηκε 4,9 εκατομμύρια φορές σε παραβιάσεις), «123123» (3,6 εκατομμύρια) και «666666» (1, 5 εκατομμύρια).

Στην Ιταλία, εκτός από την προαναφερθείσα σειρά αριθμών, στην κορυφή της κατάταξης των χακαρισμένων κωδικών πρόσβασης βρίσκουμε τους «andrea» (εμφανίζεται 353.588 φορές σε περίπτωση παραβάσεων), «admin» (276.638) και «juventus» (215.571).

Ένας από τους πιο χακαρισμένους κωδικούς πρόσβασης στις ΗΠΑ είναι το Iloveyou

Οι λέξεις που σχετίζονται με τον πολιτισμό είναι επίσης δημοφιλείς παγκοσμίως και σε πολλές χώρες. Λέξεις όπως «angel», «dragon» και «superman» που σχετίζονται πολιτισμικά με μια ευρεία κατηγορία χρηστών.

Οι περισσότεροι Ευρωπαίοι χρήστες (ιδιαίτερα Ιταλοί και Ισπανοί) προτιμούν να χρησιμοποιούν ονόματα ως κωδικούς πρόσβασης.

Οι Ρώσοι χρήστες προτιμούν τα μοτίβα πληκτρολογίου από τις λέξεις με νόημα, ακόμη και όταν χρησιμοποιούν αλφαριθμητικούς χαρακτήρες ως κωδικούς πρόσβασης.

Ένα από τα πιο συχνά χρησιμοποιούμενα χρόνια στους κωδικούς πρόσβασης είναι το 2013. H συγκεκριμένη χρονιά χρησιμοποιείται τόσο ως πρόθεμα όσο και ως επίθεμα στους κωδικούς πρόσβασής τους. Ωστόσο, η χρήση μιας τέτοιας κοινά επιλεγμένης χρονιάς καθιστά τον κωδικό πρόσβασής σας εξαιρετικά ευάλωτο σε hacking. Άλλα κοινά έτη ως κωδικό περιλαμβάνουν το 2000 και το 2010.

Πολλά άτομα χρησιμοποιούν συχνά τα έτη γέννησής τους, ένα έτος σπουδαιότητας στην οικογένειά τους ή το έτος που δημιούργησαν τον κωδικό πρόσβασης. Αυτό καθιστά τον κωδικό πρόσβασής τους εξαιρετικά ευάλωτο σε hacking, καθώς πολλά από αυτά τα δεδομένα μπορούν να βρεθούν δημόσια ή να ληφθούν αβίαστα από τεχνικά καταρτισμένους χάκερ.

Αν χρησιμοποιείτε έναν από αυτούς τους κωδικούς πρόσβασης, πρέπει να τον αλλάξετε αμέσως.

Η συμβουλή των ειδικών είναι 
  • να επιλέγετε πάντα μεγάλους κωδικούς πρόσβασης (τουλάχιστον 8 χαρακτήρες)
  • συμπεριλάβετε τουλάχιστον ένα ΚΕΦΑΛΑΙΟ και ένα πεζό γράμμα.
  • να χρησιμοποιείτε ειδικούς χαρακτήρες όπως σημεία στίξης εκτός από την ανάμειξη γραμμάτων και αριθμών 
  • να χρησιμοποιείτε ως κωδικούς μεγάλες φράσεις για να τους θυμάστε εύκολα
  • Μη χρησιμοποιείτε λέξεις που υπάρχουν στο λεξικό
  • Αποφύγετε το προφανές: Δεν χρησιμοποιούμε passwords όπως «123456» ή τη λέξη «password»
  • Δημιουργήστε ένα δικό σας κωδικό από μια αγαπημένη σας φράση χρησιμοποιώντας τα αρχικά των λέξεων
  • Μην μένετε ποτέ συνδεδεμένοι στους λογαριασμούς σας
  • να μην έχετε τον ίδιο κωδικό πρόσβασης για όλους τους λογαριασμούς.
  • να αλλάζετε συχνά τους κωδικούς πρόσβασης

Πηγή:

Τρίτη 13 Φεβρουαρίου 2024

Η δημοκρατία μετά το τέλος της αλήθειας (Deepfake Καθημερινή)

Τι επιπτώσεις θα έχει η νέα εικονική πραγματικότητα στις εκλογές, σε μια χρονιά που καλούνται να ψηφίσουν 4 δισ. άνθρωποι σε όλο τον κόσμo;


«Μυστικός δείπνος των τριών», θα μπορούσε να λέει ο τίτλος. Αν η εικόνα είχε και ήχο, με τις φωνές των εικονιζομένων (και αν έλειπε και το σκόπιμα υπερβολικό στυλιζάρισμα) θα μπορούσε να είχε γίνει πιστευτή ως «πληροφορία». Ηδη η τεχνητή νοημοσύνη χρησιμοποιείται ως προπαγανδιστικό υπερόπλο για προεκλογικούς σκοπούς στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη. [Ψηφιακό έργο με τίτλο «PowerPowerPower» της Δανάης Ισαρη με τη χρήση του AI προγράμματος Midjourney.]



Στις 22 Ιανουαρίου, την ημέρα πριν από τις προκριματικές εκλογές στο Νιου Χαμσάιρ, ένας αδιευκρίνιστος αριθμός ψηφοφόρων δέχθηκε αυτοματοποιημένο τηλεφώνημα (robocall) στο οποίο μια φωνή πανομοιότυπη με του Τζο Μπάιντεν τους παρότρυνε να μην προσέλθουν στις κάλπες. Το μήνυμα περιελάμβανε τη λέξη «malarkey», την οποία χρησιμοποιεί συχνά ο Μπάιντεν, για να φανεί πιο αυθεντικό.

Μία ημέρα νωρίτερα, στην Τουρκία, ενόψει των δημοτικών εκλογών της 31ης Μαρτίου, κυκλοφόρησε παραποιημένο βίντεο στο οποίο ο υποστηριζόμενος από την αντιπολίτευση δήμαρχος Κωνσταντινούπολης Εκρέμ Ιμάμογλου επαινεί το κυβερνών AKP για το έργο το οποίο παρέλαβε όταν εξελέγη το 2019. Το επιτελείο του Ιμάμογλου κατηγόρησε ευθέως στελέχη του AKP στην Κωνσταντινούπολη για την παραγωγή του ψευδούς οπτικοακουστικού υλικού.

Το 2024 είναι η «μεγαλύτερη εκλογική χρονιά στην Ιστορία», σύμφωνα με το περιοδικό Economist. Σε χώρες με αθροιστικό πληθυσμό μεγαλύτερο από 4 δισ., οι πολίτες θα προσέλθουν στις κάλπες για να επιλέξουν τον επόμενο ηγέτη τους ή τις νέες αρχές της τοπικής αυτοδιοίκησης, σε διαδικασίες περισσότερο ή λιγότερο ελεύθερες και δίκαιες.

Οι εκλογικές αυτές αναμετρήσεις είναι μεταξύ των πρώτων που θα λάβουν χώρα στην εποχή του ChatGPT. Η «παραγωγική» τεχνητή νοημοσύνη (generative AI), μεταξύ των πολλών εκπληκτικών ικανοτήτων της, έχει μια τρομακτική ευχέρεια στη δημιουργία αληθοφανών εικόνων και ήχων. Αν αναλογιστούμε το εύρος της παραπληροφόρησης που συνόδευσε την εξάπλωση της χρήσης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, είναι εύλογο ο κόσμος των λεγόμενων deepfakes να προκαλεί τρόμο. Πόσο πιο δύσκολος θα είναι πλέον ο διαχωρισμός μεταξύ της αλήθειας και του ψεύδους όταν οι αλγόριθμοι μπορούν να παράγουν τεχνητό οπτικοακουστικό υλικό πανομοιότυπο με το πραγματικό;

Ο Aντον Κόρινεκ, καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο της Βιρτζίνια, non-resident fellow στο ινστιτούτο Brookings και επικεφαλής στο πεδίο των Οικονομικών της Τεχνητής Νοημοσύνης στο Center for the Governance of AI λέει στην Καθημερινή ότι το 2024 μπορεί να υπάρξει σημαντική εξάπλωση της παραπληροφόρησης μέσω τεχνητής νοημοσύνης, για δύο λόγους: «Η πρόσφατη πρόοδος στην Τ.Ν. διευκολύνει σημαντικά την παραγωγή ιδιαίτερα πειστικών deepfakes και άλλων μορφών ψηφιακής παραπλάνησης. Οι τεχνολογίες αυτές είναι πλέον πολύ πιο προσβάσιμες, καθώς απαιτούν πολύ λιγότερες τεχνικές γνώσεις».

Δεύτερον, προσθέτει, «η ταχύτητα με την οποία υλικό παραγόμενο από την Τ.Ν. μπορεί να δημιουργηθεί και να διαδοθεί στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και σε άλλες ψηφιακές πλατφόρμες ενισχύει τον πιθανό αντίκτυπο τέτοιων εκστρατειών παραπληροφόρησης. Αντίθετα με παραδοσιακές μορφές προπαγάνδας, η παραπληροφόρηση που παράγεται από την Τ.Ν. μπορεί να προσαρμοστεί και να στοχεύσει σε συγκεκριμένες δημογραφικές ομάδες, ακόμη και σε συγκεκριμένα άτομα».

Αυταρχικά άτομα μπορούν να χρησιμοποιήσουν παραγωγική Τ.Ν. για να διαμορφώσουν την κοινή γνώμη ώστε να οξύνουν τον διχασμό στις κοινωνίες.

Η νέα τεχνολογία μπορεί να χρησιμοποιηθεί από ξένες υπηρεσίες για να επηρεάσει το αποτέλεσμα στις εκλογές μιας χώρας. Στόχοι μιας τέτοιας επιχείρησης δεν είναι μόνο οι υποψήφιοι, αλλά επίσης δημοσιογράφοι και οι υπεύθυνοι για την εκλογική διαδικασία.

Εταιρείες κοινωνικών δικτύων όπως το Χ (πρώην Twitter), η Meta και η Alphabet (Google), παίρνουν μέτρα προφύλαξής αλλά φοβούνται μην κατηγορηθούν για λογοκρισία.
Δυσδιάκριτα όρια

Είναι σαφές ότι ο πολλαπλασιασμός των deepfakes θα κάνει πολλούς ψηφοφόρους να πιστέψουν πράγματα που δεν ισχύουν. Προκύπτει όμως και το αντίστροφο πρόβλημα: στον κόσμο των deepfakes αυξάνεται γεωμετρικά ο σκεπτικισμός απέναντι στο αληθινό.

Το γεγονός ότι μπορεί να υπάρχουν deepfakes δημιουργεί εντελώς νέες μορφές δυνατότητας διάψευσης αληθινών γεγονότων.

Ο Τραμπ, σε ανάρτησή του στο Truth Social, ισχυρίστηκε ότι βίντεο που τον δείχνει να μιλάει ακατάληπτα και να μπερδεύει το πού βρίσκεται είναι «ψευδές» και δημιουργήθηκε με τη χρήση τεχνητής νοημοσύνης. Αντίστοιχες γραμμές υπεράσπισης υιοθέτησαν υποστηρικτές ενός Ταϊβανέζου πολιτικού που φαίνεται να μπαίνει σε δωμάτιο ξενοδοχείου με μια γυναίκα που δεν είναι η σύζυγός του, αλλά και ένας Ινδός πολιτικός ο οποίος ακούγεται σε ένα ηχητικό να κατηγορεί το κόμμα του στο Ταμίλ Ναντού για σοβαρές οικονομικές ατασθαλίες.


Διαβάστε ολόκληρο το άρθρο στην "Καθημερινή"

Παρασκευή 15 Δεκεμβρίου 2023

Το αόρατο περιβαλλοντικό κόστος του διαδικτύου



Η χρήση του κινητού, των υπολογιστών και του διαδικτύου έχει σοβαρό περιβαλλοντικό αποτύπωμα. Επειδή είναι κρυμμένο, δύσκολα το λαμβάνουμε υπόψη μας, ωστόσο τα στοιχεία μαρτυρούν ένα υπαρκτό ζήτημα.



Ναι, το ανόητο βίντεο που μόλις είδατε στο TikTok δεν μολύνει μόνο την πνευματική μας επικράτεια, αλλά και το φυσικό περιβάλλον. Για να φτάσει στα μάτια μας, χρειάζεται να δουλέψει με ρεύμα ένα κέντρο δεδομένων, δηλαδή υπολογιστές και μικροτσίπ, υλικό το οποίο μεταξύ άλλων έχει σημαντικές ενεργειακές ανάγκες.

Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της εταιρείας οικολογικών προϊόντων Eco2Greetings, η αποστολή ενός email που περιέχει μόνο κείμενο εκπέμπει 4 γραμμάρια CO2. Αν περιέχει και φωτογραφία, το αποτύπωμα ανεβαίνει στα 50 γραμμάρια.

→ Μελέτη της βρετανικής εταιρείας ενέργειας Ovo Energy αναφέρει ότι, αν κάθε Βρετανός έστελνε ένα email λιγότερο την ημέρα, θα εξοικονομούνταν 16.433 τόνοι διοξειδίου του άνθρακα ετησίως, που ισοδυναμεί με 81.152 πτήσεις από το Λονδίνο στη Μαδρίτη ή με τη διακοπή κυκλοφορίας 3.334 πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων.

→ Γαλλική μελέτη έδειξε ότι, αν όλοι διέγραφαν 50 παλιά μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου, αυτό θα ισοδυναμούσε με την απενεργοποίηση 2,7 δισεκατομμυρίων λαμπτήρων για μία ώρα.

→ Σύμφωνα με άλλες εκτιμήσεις, το αποτύπωμα άνθρακα των συσκευών μας, του διαδικτύου και των συστημάτων που τα υποστηρίζουν αντιπροσωπεύει περίπου από 2 έως 4% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου. Αυτό ισούται με όλα τα αεροπορικά ταξίδια που γίνονται ετησίως στη Γη. Ένα σημαντικό μέρος αυτού του αποτυπώματος αποδίδεται στα κέντρα δεδομένων. Οι εκπομπές αυτές προβλέπεται να διπλασιαστούν μέχρι το 2025. Οι τεχνολογικοί κολοσσοί διαβεβαιώνουν πως κάνουν

Κυριακή 29 Οκτωβρίου 2023

Glass : το μέλλον της αποθήκευσης

 





Αναλογιστείτε ότι μόλις πριν από 5.000 χρόνια ξεκινήσαμε να παράγουμε γραφή και από τότε μέχρι σήμερα θα πρέπει να αποθηκεύσουμε δεδομένα για 10.000 χρόνια. Επιπλέον συνεχίσουμε να παράγουμε δεδομένα με εκπληκτικό ρυθμό, και έτσι σύντομα θα πρέπει να μετατρέψουμε τον πλανήτη σε ένα τεράστιο data center.

Οι τεράστιες ανάγκες μας για αποθήκευση δεδομένων ενισχύουν την ανάγκη για βιώσιμες λύσεις. Η μαγνητική αποθήκευση, αν και διαδεδομένη, είναι προβληματική. Η περιορισμένη διάρκεια ζωής του απαιτεί συχνή εκ νέου αντιγραφή, αυξάνοντας την κατανάλωση ενέργειας και το λειτουργικό κόστος με την πάροδο του χρόνου.

Η Elire, μια επιχειρηματική ομάδα που εστιάζει στη βιωσιμότητα δεδομένων, συνεργάζεται με την ομάδα του Project Silica της Microsoft Research για να αξιοποιήσει την τεχνολογία Glass. Η τεχνολογία αυτή μπορεί να αποθηκεύσει τεράστιες ποσότητες δεδομένων σε γυάλινες πλάκες μεγέθους περίπου ενός σουβέρ και να διατηρήσει τα δεδομένα για χιλιάδες χρόνια αμετάβλητα και ασφαλή.

Χρησιμοποιώντας γυάλινες πλάκες με βάση το πυρίτιο, δημιουργούν ένα ανθεκτικό αρχείο που δεν είναι μόνο ανθεκτικό σε ηλεκτρομαγνητικούς παλμούς και ακραίες θερμοκρασίες αλλά και φιλικό προς το περιβάλλον. Μόλις γραφτούν, τα δεδομένα μέσα στο γυαλί είναι αδύνατο να αλλάξουν.

Ένα μικρό φύλλο γυαλιού μπορεί να χωρέσει αρκετά terabyte δεδομένων, αρκετά για να αποθηκεύσει περίπου 1,75 εκατομμύρια τραγούδια ή μουσική 13 ετών. Κάθε σουβέρ μπορεί να αποθηκεύσει περίπου 3.500 ταινίες.

Διαβάστε περισσότερα στο https://iguru.gr/glass-mellon-tis-apothikefsis/